Omega 3 6 9 vegetal

 

S-a vorbit mult timp despre faptul că grăsimea înseamnă automat boală, de aceea reacția oamenilor obișnuiți a fost că au început să evite în a consuma tot ce conținea cuvântul ”gras” printre ingrediente. Cu toate acestea, în încercarea lor de a trăi cât mai sănătos, au ignorat acizii grași esențiali, de tip omega 3, 6 sau 9, fără să știe că în acest fel se privează de multe dintre beneficiile pe care acestea le aduc stării de bine a organismului uman.

Surse naturale de Omega 9

Despre acestea vom încerca noi să vorbim în rândurile care vor urma, cu atenție spre sursele vegetale de acești acizi grași esențiali. Potrivit specialiștilor, uleiurile vegetale se împart în 3 mari categorii, în funcţie de structura lor chimică : omega 6, omega 9 şi omega 3.  

Surse vegetale de omega 3, 6 și 9 

Plantele care furnizează uleiuri omega 3 sunt inul şi rapița, algele marine cianofite (spirulina, chlorella, laminaria), soia, nucile etc. De fapt, orice aliment de origine vegetală conţine acizi grași omega 3, dar în cantități diferite. Uleiurile omega 3 sunt recunoscute pentru faptul că au un efect anti-inflamator, anti-reumatic, anti-cancerigen, anti-aterogen, anti-trombotic, dar trebuie folosite corect deoarece sunt foarte sensibile la lumină și, mai ales, nu se folosesc la prepararea termică a alimentelor. Pentru a fi siguri că avem de a face cu un ulei de calitate, care va conține cantități bune de acizi omega 3, alegeți-le pe acelea care au fost extrase prin metoda presării la rece, nerafinate, și care să fie păstrate şi comercializate în sticle brune şi, preferabil, la întuneric. 

Uleiuri omega 6 se regăsesc în plante precum floarea soarelui, dovleac, porumb, germeni de grâu, seminţe de struguri, soia, rapiţă, palmier, susan etc. Consumate corespunzător – și nu în exces cum din păcate se întâmplă în zilele noastre, aceste uleiuri au efect pro-inflamator, pro-reumatic şi pro-cancerigen, cu condiția să fie extrase prin metoda presării la rece. Deși are avantajul că se poate prepara și termic, acest tip de uleiuri devine toxic prin refolosire, în special după prăjeli repetate.

Uleiurile omega 9 sunt extrase din măsline sau din sâmburii acestora sunt recunoscute ca fiind foarte rezistente la lumină, și nu devine toxic decât mult mai târziu. Acest ulei contribuie din plin la sănătatea aparatului cardiovascular, dar s-a observant că ”luptă” şi împotriva cancerului de sân. 

Acizii grași și laptele matern 

Studiile în domeniu au demonstrate că laptele matern este o sursă important de acizi grași esențiali, de care micuțul are nevoie pentru o creștere și o dezvoltare armonioasă. Funcțiile cerebrale ale celui depind foarte mult de acești acizi grași, în special a celor de tip omega 3, lipsa acestora manifestându-se prin  abilităţi redusede învăţare, percepţie auditivă şi vizuală diminuată, apariția stărilor de anxietate şi depresie. De asemenea, în caz de deficiență de acizi grași omega 3 se pare că afectat şi sistemul imunitar al copilului, manifestându-se cu creşterea frecvenţei alergiilor, a bolilor de piele, ba chiar se pare că și colicii ar avea o legătură cu acest lucru.

În acest caz, ca sursă vegetală de acizi grași omega 3 specialiștii recomandă seminţele de in, sau uleiul extras din ele, ca fiind extreme de indicate, deoarece acestea mai și stimulează secreţia lactată maternă şi se recomandă să fie consumate de cel puţin 2-3 ori pe săptămână. Nu există reacții adverse, singura problemă cu care v-ați putea confrunta ar fi apariția constipației, dar dacă aveți grijă să vă hidratați corespunzător, nu aveți de ce să vă faceți griji.   

Deficitul de acizi grași 

Toată lumea laudă beneficiile pe care acești acizi grași esențiali le-ar aduce organismului uman. Dar cum se manifestă, în schimb, lipsa acestora din organism? Cercetătorii susțin că lipsa de acid omega 3 duce la creşterea tensiunii arteriale, agregare plachetară, piele uscată, slăbiciune, încetinirea creşterii la copii, probleme de vedere, schimbări comportamentale și disfuncţii ale sistemului imunitar. În schimb, când se produce deficit de omega 6 (mai rar, ținând cont că se consumă în cantități mari în zilele noastre), cele mai cunoscute probleme se referă la apariția acneei, eczeme, degenerarea ficatului şi rinichilor, probleme ale vezicii urinare şi prostatei, tulburări comportamentale, susceptibilitate la infecţii, cicatrizare lentă, sterilitate masculină, avort spontan, boli cardiovasculare. De reținut doar că acești acizi grași, atât omega 3 cât și 6, sunt esențiali pentru pentru buna funcţionare a metabolismului, dar care pe care organismul nu are capacitatea să și-i producă singur, la nivel celular, ci pot fi obținuți doar prin consumul unor alimente sau suplimente alimentare.

În schimb, în cazul acidului gras omega 9, lucrurile stau ceva mai bine, deoarece organismul și-l poate sintetiza singur, dar cu toate acestea se recomandă consumul de ulei de măsline, sursa vegetală cea mai bogată în acesta. 

Cât de mult contează un consum echilibrat 

Potrivit cercetătorilor, regimul alimentar al omului modern nu este bazat pe un echilibru în cazul consumul alimentelor bogate în omega 3 și 6. Se observă tot mai mult tendința de a prefera alimente bogate în acizi grași omega 6, ignorându-se acel raport despre care se spune că ar fi cel ideal. Specialiștii în domeniu susțin că pentru starea de bine a organismului uman, și pentru ca acesta să funcționeze ”cu toate motoarele pornite”, atunci raportul dintre omega 3 şi omega 6 ar trebui să fie de 1:1, 1:2, maximum 1:4, adică o parte acizi graşi esenţiali omega 3 la maximum patru părţi acizi graşi omega 6. Din păcate, regimul alimentar al omului modern nu respect mai deloc acest echilibru, și se consumă multe grăsimi saturate (care se găsesc în special în produsele lactate sau carne) și mai mult acizi grași omega 6, care este asimilat în special din cauza consumului mare de ulei de floarea soarelui. Omul modern mănâncă multe alimente procesate, iar multe dintre acestea sunt prăjite în ulei de floarea soarelui, care se știe că este mai rezistent la temperaturi înalte.

Acesta este motivul pentru care medicii nutriționiști tot vorbesc despre acel echilibru care ar trebui să existe în consumul de de alimente care conțin omega 3 şi omega 6, pentru a nu exista carenţe sau, din contră, excese din unul sau altul în corp.

Multe dintre afecţiunile moderne precum astmul, bolile coronariene, multe forme de cancer, boli autoimune si neurovegetative, întâlnite tot mai frecvent în ultima vreme ar avea la bază tocmai acest dezechilibru despre care vă vorbeam ceva mai sus. Dar acesta se manifestă și în cadrul apariției altor afecțiuni, precum obezitatea, depresia, dislexia, deficitul de atenţie sau tendinţa spre agresivitate.

După cum s-a demonstrate științific, organismul uman nu are capacitatea de a-și produce singur acești acizi, așa că aceștia trebuie introduși în organism cu ajutorul unui regim alimentar sănătos. În natură există numeroase surse de acizi grași esențiali, atât de natură animală, cât și vegetală. Dar, din varii motive, unele persoane nu pot consuma produse de natură animală și care sunt recunoscute ca având cantități impresionante de acizi grași esențiali. Pentru aceștia soluția este să apeleze la sursele vegetale. Nu degeaba se spune că acest tip de acizi se găsesc în toate legumele, dar în proporții variabile. În plus, spre deosebire de sursele animale de acizi grași, sursele vegetale au avantajul ca nu necesită prelucrare termică.

Acești acizi grași esențiali ne ajută în protejarea organismului împotriva infecţiilor şi leziunilor, dar nu uitați să mențineți acel echilibru despre care v-am vorbit, deoarece în caz contrar dezvoltați un risc ridicat de îmbolnăvire.

Pentru a beneficia din plin de avantajele acestor surse vegetale de acizi grași esențiali, schimbați-vă obiceiurile alimentare. Puteți începe prin a consuma mai multe fructe și legume proaspete. Profitați de primăvară și îndreptați-vă atenția către verdețurile de pe tarabe, deoarece acestea reprezintă una dintre cele mai bune surse vegetale de acizi grași omega 3. Mâncați semințe de in, deoarece sunt ieftine și ușor de găsit. O lingură de semințe de in vă asigură tot necesarul zilnic. Nu le consumați întregi, deoarece organismul uman nu are capacitatea de a le digera. Pentru a le consuma, hidratați-le bine și apoi treceți-le prin blender. Le puteți amesteca în salate de crudități sau de fructe, ba chiar și în iaurt. Aveți grijă doar să vă hidradați corespunzător, deoarece acestea sunt recunoscute pentru faptul că pot provoca și constipație.

Suplimentele alimentare pe bază de alge marine din farmacii sunt din nou o sursă bună de acizi grași esențiali, mai ales că acestea sunt destul de scumpe pentru a fi consummate în stare proaspătă.

Așadar, soluții există. Nu vă mai lăsați ”pe o ureche” și începeți chiar acum schimbarea stilului alimentar. Veți fi mult mai sănătos, optimist, plin de energie și veți uita de clipele grele în care simțeați că organismul nu vă mai ascultă iar stările de depresie și de anxietate părea că nu se dau duse cu nimic din viața dumneavoastră. Este nevoie doar de puțin pentru a înfăptui un lucru mare: alegeți ceea ce este mai bine pentru dumneavoastră!


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*