Omega 3 6 9 pentru copii

 

Am auzit cu toții de beneficiile pe care le aduc acizii grași la starea bună de sănătate a organismului. În această categorie intră și acizii grași polinesaturați (unde se află și mai cunoscuții acizi omega 3 și 6), care au caracteristica principală faptul că nu pot fi sintetizați de organismul uman. Acizii omega 3 și 6 au, potrivit medicilor, un rol de mare importanță atunci când se urmărește dezvoltarea armonioasă a copiilor, deoarece aceștia contribuie la funcționarea corespunzătoare a sistemelor cerebral, ocular, imunitar și cardiovascular.

Rolul Omega 3 si Omega 6 in dezvoltarea copilului

Celor doi acizi li se adaugă și cel de tip omega 9, care poate fi sintetizat de organismul uman, și care asigură funcționarea în bună stare a sistemului cardiovascular, are grijă de nivelul trigliceridelor, dar controlează și glicemia în diabetul tip 2. Se mai remarcă și în afecțiuni ale pielii, distruge radicalii liberi, contribuie la întărirea sistemului imunitar și este indicat ca având rezultate bune în tratamentele împotriva cancerului. Acest acid se regăsește din plin în ulei de măsline și ulei de șofrănaș.  

Beneficiile acizilor grași în rândul copiilor 

Numeroase studii în domeniu au reliefat importanța acizilor grași de tip omega 3, 6 și 9 în dezvoltarea armonioasă a copilului. Această creștere poate fi ”ajutată” chiar și de viitoarea mamă, prin consumul pe perioada gravidității a unor alimente bogate în aceste elemente. De asemenea, s-a demonstrate că au proprietăți care duc la creșterea puterii de concentrare; DHA și EPA sunt principalii acizi grași omega 3 folosiți în tratamentul copilașilor care suferă de ADHD, o tulburare comportamentală care se manifestă prin deficit de atenție și hiperactivitate sau impulsivitate. De fapt, printr-un aport optim de acizi grași în organism, acesta funcționează la nivel maxim.  

Raportul ideal 

Cercetătorii au stabilit că pentru efect maxim, acești acizi grași trebuie consumați într-un raport ideal, care ar fi de omega 3: omega 6 – 1:4 (alte date dau acest raport ideal ca fiind 1:2, 1:3 sau chiar 1:5). Din păcate, nalizând alimentația omului modern, prin urmare și a copiilor, cercetătorii au ajuns la concluzia că se consumă prea multe alimente bogate în omega 6, în detrimentul celor care conțin cantități bune de acizi omega 3. Ignorarea în continuare a raportului greșit între cei doi acizi grași duce în timp la afecțiuni serioase, prima dintre ele fiind colesterolul mărit, urmat la mică distanță de alte boli precum diabetul de tip II, obezitatea, bolile cardiovasculare, afecţiuni de tip reumatoid, cancerul, boli neurodegenerative (Alzheimer, Parkinson). 

Introducerea acizilor grași în alimentația copiilor 

Multe dintre mămicile de azi consider că grăsimea le dăunează celor mici, așa că evită să o folosească atunci când le prepară mâncarea celor mici. Nimic mai greșit susțin specialiștii, care sunt de părere că grăsimile bune au un rol de primă importanță atunci când vine vorba despre dezvoltarea copiilor. Chiar dacă sunteți la început cu diversificarea, puteți recurge la unele ”artificii” pentru a ști că hrana copilului este alcătuită și din alimente bogate în omega 3 și 6. Cel mai la îndemână este uleiul de cânepă, din care puteți pune doar o linguriță în sup ape care ați pregătit-o pentru cel mic, în timp ce în piureul de legume puteți strecura și câte o bucățică de unt. De altfel, procedând așa, chiar și copiii mai mofturoși la mâncare vor începe să arate ceva mai mult interes pentru ora mesei, deoarece gustul preparatelor se modifică ușor, în a fi mai gustoase.

Dacă micuțul dumneavoastră a trecut de pragul de un an, puneți-i dințișorii de iepuraș la treabă și începeți să-i introduceți în alimentație nucile, migdalele, caju-ul. Atenție doar ca acestea să fie crude, și nu dați două zile la rând același tip de oleaginoase. Copiii nu îndrăgesc felurile de mâncare monotone, ei adoră diversitatea, așa că puteți jongla cu aceste alimente. Dacă vă este teamă că micuțul s-ar putea îneca, sau că digestia acestora ar fi dificilă, trebuie doar să le râșniți.  

Recomandările specialiștilor 

Specialiștii susțin că alimentele bogate în omega 3 trebuie consumate rapid. Pentru o mai bună absorbție a acestora în organism, în cazul bebelușilor și copiilor acestea trebuie oferite în combinație cu legume și fructe bogate în vitamina A, vitamina C, vitamina E, seleniu și zinc.

De beneficiile pe care le aduc acești acizi grași în organism pot beneficia toți membrii familiei, nu doar cel mic. Este nevoie doar să vă schimbați un pic obiceiurile alimentare, și nu este nevoie de sacrificii prea mari. Înlocuiți uleiul de floarea soarelui pe care îl folosiți cu ulei de rapiță, consumați pește de două ori pe săptămână, consumați nuci și semințe și apoi adăugați, pe cât se poate în supe sau sau piureuri unt, ulei de măsline sau ouă. Copiii au nevoie de grăsimi, dar de grăsimi sănătoase, iar acestea le pot fi asigurate printr-o alimentație echilibrată.

În alimentația copilului, dacă nu suferă de vreo alergie, ar fi bines ă fie introduse acele produse alimentare îmbogăţite cu omega 3, cum ar fi untul de arahide, lapte, iaurt, suc de portocale şi ouă. Cu toate acestea, să nu uităm că micuțul dumneavoastră are nevoie și de grăsimi omega 6, care se găsește și în alimente procesate care conţin şofrănel, floarea-soarelui, porumb, soia. Nici omega 9 nu trebuie ”uitată” atunci când vine vorba despre alimentația corectă a celui mic, dacă ne dorim ca acesta să aibă parte de o dezvoltare armonioasă din punct de vedere fizic, psihic și congnitiv. 

Este prea mult? 

În încercarea de a hrăni copilul cât mai corect, mulți părinți cad și în cealaltă extremă. De aceea apare uneori întrebarea: este prea mult? Care este cantitatea de acizi grași optimă pentru un copil?

Răspunsul la această întrebare a fost dat de specialiști care susțin c„  micuțul nu poate obţine o cantitate prea mare din oricare dintre acizii graşi esenţiali. În schimb, dieta lui alimentară poate să fie prea bogată în acele grăsimi nesănătoase, altfel spus în acizi grași trans, sau, după cumscrie pe eticheta multor produse „uleiuri hidrogenate parţial”. Acestea se găsesc în general în multe alimente prăjite, produse de patiserie şi margarină.

Nu credem că este atât de greu să citim cu atenție eticheta multor produse alimentare pe care le cumpărăm pentru cei mici. Dacă vedeți „uleiuri hidrogenate parţial” sau margarină, mai bine evitați să le cumpărați. Mai bine faceți un efort și pregătiți-i celui mic, dar și celorlalți membri ai familiei mâncăruri sănătoase și gustoase, bogate în grăsimi bune, de care organismul are nevoie în lupta lui de a se menține sănătos. 

Concluzii… 

Nu trebuie niciodată să neglijați aportul pe care îl aduc la dezvoltarea armonioasă a copiilor acizii grași esențiali. S-au făcut studii în domeniu care au demonstrat că sugarii născuți din mame cu un nivel mai ridicat în sânge de acid gras omega 3 au prezentat un nivel avansat de atenție în al doilea an de viață. De asemenea, în primele șase luni de viață s-au dezvoltat mai rapid, fiind cu aproximativ două luni înaintea celor care provin din mame cu un nivel mai scăzut de DHA. De asemenea, s-a observat că acei copii care au fost hrăniți la sân au înregistrat un IQ mai ridicat atunci când ajung la vârsta de 8 ani, spre deosebire de cei hrăniți cu lapte praf. În opinia oamenilor de știință, explicația acestui lucru ar sta tocmai în nivelul de acizi grași esențiali, aflați în cantitate mai mare în laptele matern. De aceea, mamele care alăptează ar trebui să consume mai multe alimente bogate în acizi grași esențiali, atât pentru binele copilului, cât și al lor, deoarece lipsa de omega 3 din hrana mamei duce la riscul de apariție ulterioară al depresiei postnatale și a altor tulburări. În încercarea de a compensa un pic faptul că unii copii nu sunt alăptați, producătorii de lapte praf au încearcă să-l îmbunătățească prin adăugarea și acestor acizi grași esențiali.

În cazul copiilor, alimentația sănătoasă trebuie continuată și după începerea diversificării, de fapt, pe tot parcursul vieții. Până când însă mulți dintre ei vor descoperi produsele de tip fast-food și probabil vor renunța o perioadă la alimentația sănătoasă, încercați dumneavoastră să le insuflați principiile unei nutriții corecte. Astfel, un prim pas este folosirea uleiului de cânepă, care reprezintă echilibrul perfect al naturii datorită conținutului ridicat de acizi grași nesaturați. Acesta contribuie din plin la creșterea și dezvoltarea sănătoasă a copiilor și nu numai, așa că dacă aveți posibilitatea, dolosiți-l cu încredere în salate, supe crème, mâncăruri de legume.

Ce părinte nu-și dorește în adâncul lui ca puștiul lui să fie ”cel mai isteț/ deștept”, și care să îi depășească așteptările? Îl puteți ajuta pe cel mic învățându-l să aprecieze nucile și semințele crude. De exemplu, semințele de in oferă supradoze de acizi grași esențiali. Acestea se pot adăuga la cerealele pentru micul dejun sau la o mulțime de alte preparate, cu mențiunea de a nu uita de hidratarea corespunzătoare, pentru că altfel riscați o constipație.

Acizii grași esențiali pot fi regăsiți și în unele legume precum spanac, broccoli, conopidă, dovleac. De reținut că prepararea termică nu distruge valoroșii acizi, așa că apelați la imaginație sau la ajutorul internetului pentru a pregăti mâncăruri delicioase și la care copilul nu va strâmba din nas.

Nu este greu ca micuțul dumneavoastră să crească sănătos și inteligent. În afară de moștenirea genetic, de mare importanță este și alimentația, așa că documentați-vă cu atenție în acest domeniu. Rezultatele vor fi cu suguranță pe măsura așteptărilor!


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*