Omega 3 6 9. Cum se administrează corect

 

Peste tot, în jurul nostru, lumea vorbește despre cum să trăiască mai sănătos, și cam toți susțin același lucru: acizii grași polinesaturați, combinați cu cât mai multă mișcare contribuie din plin la starea de bine a organismului nostru.

Suplimente Acizi Grasi Esentiali

Există numeroase surse de naturale de acizi grași polinesaturați dar, din păcate, nu consumăm suficiente alimente care îi conțin pentru a atinge doza optimă recomandată doar așa. Și atunci, să nu fie oare nicio soluție? Exact la acest lucru s-au gândit specialiștii atunci când au decis să scoată pe piață o serie de suplimente alimentare care să conțină doza optimă recomandată. Despre aceste suplimente și despre modul de administrare al acestora ne vom ocupa în rândurile de mai jos. Dar, mai întâi, vă vom oferi unele informații generale despre acizii grași polinesaturați, unde pot fi găsiți aceștia și care sunt beneficiile pe care aceștia le aduc la starea de bine a organismului uman. 

Beneficiile acizilor grași omega 3, 6 și 9  

De omega 3 a auzit toată lumea, dar puțini știu despre ce este vorba atunci când ne referim la acizii grași omega 6 sau 9. De aceea, vom încerca să lămurim, pe scurt ce-i drept, și această chestiune.

Medicii specialiști susțin că acizii grași polinesaturați omega 3 includ și acizii eicosapentaenoic (EPA) și docosahexaenoic (DHA) care au efectul de a menține sănătatea inimii. De asemenea, același DHA este responsabil de buna funcționare a funcțiilor cerebrale și a contribuie și la buna sănătate a ochilor.  În afară de beneficiile pe care le are asupra inimii, acizii grași omega 3 au proprietatea de a reduce nivelul colesterolului rău și al trigliceridelor, fiind indicat și în cazurile de ateroscleroză, hipertensiune arterială și infarct de miocard. Acizii grași esențiali omega 3 sunt considerați, poate, cele mai sănătoase grăsimi. Se găsesc în special în uleiul de pește, iar consumul acestuia este indicat și în cazul în care suferiți de unele afecțiuni reumatismale. Și, pentru că vă vorbeam ceva mai sus de beneficiile pe care acești acizi grași le au asupra funcției cerebrale, vă spunem că protejeaza creierul prin combaterea inflamației din vasele de sânge și din țesutul cerebral. Veți observa cum se reduce semnificativ nivelul de stres pe care îl resimțiți, vi se ”limpezește capul” cum se spune în termeni populari și vi se va îmbunătăți capacitatea de memorare sau de analiză, iar stările de depresie sau anxietate se diminuează până la dispariția lor completă.

Acidul gras omega 6 este cel care are grijă de buna funcționare a sistemului nervos central, în principal. Beneficiile acestuia se întind însă și în faptul că acționează cu efecte dintre cele mai bune în sănătatea pielii, a părului și a unghiilor, fiind benefic și în afecțiunile ficatului. Cu toate acestea, susțin specialiștii, că pentru starea de bine a organismului raportul dintre omega 3 şi omega 6 ar trebui să fie de 1:1, 1:2, maximum 1:4, adică o parte acizi graşi esenţiali omega 3 la maximum patru părţi acizi graşi omega 6.

Mai puțin cunoscut, acidul gras omega 9 are drept ”sarcină de lucru” funcționarea în bună stare a sistemului cardiovascular, are grijă de nivelul trigliceridelor, dar controlează și glicemia în diabetul tip 2. De asemenea, își dovedește din plin utilitatea și în alte cazuri, precum afecțiuni ale pielii, distruge radicalii liberi, contribuie la întărirea sistemului imunitar și este indicat ca având rezultate bune în tratamentele împotriva cancerului. 

Cum se administrează 

În farmacii există o mulțime de suplimente alimentare, sub formă de capsule sau ulei de pește care, potrivit producătorilor ar fi exact ceea ce are nevoie organismul uman pentru a funcționa la parametrii optimi. Cu toate acestea, dacă vă doriți să beneficiați din plin de proprietățile acestora, căutați acel supliment alimentar care să conțină toți cei trei acizii grași, pentru că împreună aceștia formează ”echipa fantastică” despre care vă vorbeam mai sus.

Veți găsi cu siguranță astfel de suplimente alimentare, iar de regulă, se administrează o capsulă pe cale orală, de 3 ori pe zi, în timpul mesei, cu o cantitate suficientă de apa, pe o perioadă de 30 de zile, care este urmată de o pauză de 30 de zile. Totuși, cel mai bine este să apelați, înainte de a vă administra acest supliment, la sfaturile unui medic, care va ști, în funcție de istoricul dumneavoastră medical, dacă este ceea ce aveți nevoie, sau dacă aveți nevoie de o altă schemă de administrare. Nu vă auto-administrați aceste suplimente alimentare doar pe considerentul că sunt natural și nu au efecte adverse. Din contră, în cazul în care suferiți de anumite afecțiuni acestea sunt chiar total contraindicate. 

Contraindicații în administrare 

Vorbeam ceva mai sus despre cazul în care administrarea acestor suplimente alimentare este contraindicată. Vom detalia imediat. Astfel, se recomandă prudență în cazul femeilor însărcinate sau care alăptează – nu uitați de sfatul medicului. De asemenea, se pare că acestea nu pot fi administrate celor care suferă de anumite afecțiuni neurologice (epilepsie) sau psihice grave (schizofrenie). Prudență în administrare se recomandă și atunci când pacientul urmează un tratament cu medicamente neuroleptice, anticoagulante, antiagregant-plachetare, heparină sau agenți trombolitici.

Spuneam că este important să cereți sfatul medicului, care va decide care este doza indicată pentru dumneavoastră. Să vă explicăm și de ce. Specialiștii au ajuns la concluzia că persoanele care mănânca mai mult de trei grame de acizi graşi omega 3 pe zi se confruntă cu un risc crescut de accident vascular cerebral hemoragic. După cum vedeți, chiar dacă este un produs natural și sănătos, și în acest caz se aplică principiul că lucrurile bune nu trebuie în exces.

De asemenea, dacă știți că suferiți de diabet zaharat de tip 2, atunci nu vă hazardați și mai bine administrați-vă doar acele suplimente de ulei de peşte recomandate de către medical dumneavoastră. S-a demonistrat științific că duferinzii de diabet zaharat au o capacitate scăzuta de a converti acidul alpha-linolenic (ALA) la acid eicosapentaenoic (EPA) şi acidul docosahexaenoic (DHA) în forme mai uşor de folosit în organism.

Prin urmare, nu vă hazardați niciodată în a vă administra singuri suplimente alimentare pe bază de acizi grași omega 3, 6  și 9, deoarece puteți risca și alte probleme de sănătate. 

Surse natural de omega 3, 6 și 9 

Am vorbit despre suplimentele alimentare care conțin acești acizi grași necesari pentru sănătatea organismului. Există însă și numeroase surse naturale de unde aceștia pot fi procurați, pe care le vom detalia în continuare.

Acizii grași omega 3 sunt mai mult decât esențiali pentru sănătatea omului, dar medicii specialiști susțin că organismul uman nu are capacitatea de a produce singur aceste grăsimi sănătoase. De aceea este indicat consumul alimente în care acest acid se găsește din abundență. Este vorba despre soia, semințe de in, nuci, dar și în acei pești numiți ”grași”, precum tonul, macroul, heringul, sardinele și nu în ultimul rând, somonul.

Acizii grași omega 6 se regăsesc în uleiurile vegetale – în special în cel de floarea soarelui, seminte, dar și în carne sau ouă. Alte surse natural de acești acizi sunt și soia, porumbul, uleiul din semințe de struguri, uleiul din semințe de in sau nuci, germenii de grâu, alune.

Acizii grași omega 9 sunt cunoscuți de toată lumea drept acizii oleici. În cazul lor, organismul are capacitatea de a-i produce singur, spre deosebire de acizii grași omega 3 și 6. Cu toate acestea, aceștia se regăsesc și în unele alimente, iar principalele surse de acizi grași omega 9 sunt în uleiurile de floarea soarelui, măsline, avocado, ulei de migdale, ulei de nuci de Macadamia, ulei de fistic sau ulei din nuci Pecan.

Fiecare din cei trei acizi grași, 3, 6 sau 9 vine cu beneficiile lui asupra organismului uman. Cu toate acestea, trebuie prudență în combinarea și administrarea acestora. Cel mai bine este să se respecte acel raport despre care v-am menționat mai sus, să existe un echilibru, pentru ca starea de bine a organismului nostru să nu aibă de suferit.   

Fă o schimbare acum! 

Nu putem nega beneficiile pe care consumul acestor acizi grași le aduce organismului uman. De aceea, dacă și dumneavoastră doriți să beneficiați din plin de acestea, avem câteva recomandări, de început a unui stil de viață mai sănătos, și care, credem noi, nu sunt chiar atât de greu de urmat.

Cel mai ușor de făcut este schimbarea comportamentului alimentar. Nu vă faceți griji, recomandările noastre nu costă chiar așa de mult, și veți vedea că nu sunt nici atât de greu de urmat.

Primul pas este să renunțați la folosirea uleiului de floarea soarelui, pe care îl puteți înlocui cu cel de măsline, sau cu variant lui ceva mai ieftină, cu cel de rapiță. Are o culoare galbenă mai intensă, acesta poate fi folosit cu succes atât pentru a prepara un dressing pentru salate, dar și pentru prepararea pe foc a alimentelor. Este greșită concepția majorității care consider că acesta nu este indicat în cazul preparării termice.

Mâncați pește. Nu în fiecare zi, dar de două ori pe săptămână, nu este ceva atât de dificil. Nu spune nimeni să folosiți neapărat ton sau somon, ceva mai scumpe, dar sardelele, heringul sau macroul au prețuri accesibile și să găsesc și în pescăriile românești.

O linguriță de semințe de in face minuni, pentru că se știe că inul este planta care conține cea mai important cantitate de acizi grași. Ai grijă doar să consume și suficientă apă în acest caz, deoarece în caz contrar poți risca o constipație. În loc de dulciuri, la gustare poți ronțăi câteva nuci sau migdale – dar, atenție, crude!

Salată verde sau lăptucă. Profită atunci când aceste două alimente se găsesc pe piață și consumă zilnic. Nu numai că te vei bucura de beneficiile aduse de acizi grași organismului tău, dar în plus, îți vei ține sub control și greutatea.

 

 

 

 

 

 


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*