Omega 3 6 9 contraindicații

Cu toții ne dorim mai sănătos, iar în jurul nostru sunt numai ”specialiști” care își tot dau cu presupusul despre ce ar trebui să facem sau să nu facem pentru împlinirea acestui deziderat. Mai întâi ni s-a spus că grăsimea înseamnă boală, iar oamenii au început să caute și să consume alimente cât mai sărace în grăsimi. Alții, susțin că, din contră, grăsimile sunt bune. Deja oamenii sunt bulversați, așa că fiecare încearcă să își creeze un echilibru, ghidându-se după semnalele propriului organism.

Despre Acizi Grasi esentiali Omega 3 6 9

Adevărul este, ca de obicei, undeva la mijloc. Specialiștii în domeniu susțin că există unele grăsimi care, dacă știm cum să le combinăm, aduc o mulțime de beneficii pentru starea de bine a organismului nostrum. Ne referim aici la acizii grași omega 3 și omega 6, dar vă vom vorbi puțin și despre cei omega 9.

Veți replica, desigur, că ați auzit de ei și că știți ”cu ce se mănâncă”. Nu vă negăm cunoștințele, doar vă spunem că există multe neclarități, pe care vom încerca să vi le clarificăm în rândurile de mai jos. Prof. dr Gheorghe Mencinicopschi spunea la un moment dat că “Fiecare membrană a celulelor corpului nostru conţine în structura ei aceste grăsimi. Creierul, un organ vital, are nevoie pentru funcţionare de acizi graşi esenţiali. Aceştia nu pot fi sintetizaţi de organism, de aceea trebuie să îi luăm din alimente. Acizii graşi esenţiali formează două serii: seria acizilor graşi omega 3, cu efecte benefice, antiinflamatorii, şi seria acizilor graşi omega 6, cu efecte proinflamatorii”. 

Omega 3? Sau 6? Dar 9? 

Pentru sănătatea organismului, cei buni sunt acizii graşi omega 3 cu lanţ lung, și în această categorie intră EPA (acidul eicosapentaenoic) şi DHA (acidul docosahexaenoic). Aceştia se găsesc în carnea de peşte gras oceanic, de apă rece: macroul, heringul, somonul, tonul, codul, sardina. În schimb, în anumite surse vegetale, cum sunt uleiul de in, de rapiţă, de soia, în nuci, alone, regăsim acizi graşi omega 3 cu lanţ scurt (acidul alfalinolenic). Specialiștii susțin că pentru un om sănătos, nu ar trebui să fie o problemă acest lucru, deoarece organismul uman are caapacitatea de a transforma acizii graşi omega 3 cu lanţ scurt în acizi graşi omega 3 cu lanţ lung.

Beneficiile pe care le aduc acizii graşi omega 3 în organism sunt numeroase, și dintre acestea menționăm doar câteva: contribuie la menținerea elasticității vaselor sangvine, previn îmbătrânirea precoce şi protejează sistemul nervos. De asemenea, au fost realizate și alte studii asupra beneficiilor acestora și s-a demonstrate că sunt un aliat de nădejde în lupta cu depresiile și stările de anxietate.

Acizii graşi omega 6 se găsesc în grăsimile vegetale, cele mai cunoscute surse fiind uleiul de floarea-soarelui, de şofrănel, de germeni de porumb. În schimb, dacă sunt folosiți în exces, aceștia sunt responsabili de apariția multor boli.

De aceea vă spuneam la început că este bine să se păstreze un echilibru atunci când vorbim despre consumul de alimente bogate în acizi grași omega 3 și 6. Organismul are nevoie de ambele tipuri, dar numai în raportul ideal. Specialiștii în domeniu susțin că pentru starea de bine a organismului raportul dintre omega 3 şi omega 6 ar trebui să fie de 1:1, 1:2, maximum 1:4, adică o parte acizi graşi esenţiali omega 3 la maximum patru părţi acizi graşi omega 6. Din păcate, regimul alimentar al omului modern nu respect mai deloc acest echilibru, și se consumă multe grăsimi saturate (care se găsesc în produsele lactate sau carne) și mai mult acizi grași omega 6, care este asimilat în special din cauza consumului mare de ulei de floarea soarelui. Omul modern mănâncă mult fast-food, iar multe dintre preparate sunt prăjite în ulei de floarea soarelui, care se știe că este mai rezistent la temperature înalte. Din păcate, acest lucru nu poate decât să ne dăuneze organismului. Peștele, considerat unul dintre cele mai sănătoase alimente, a fost aproape exclus din alimentație. Este tot atât de adevărat că, încet-încet, mulți își dau seama de greșelile făcute și încep să-și schimbe stilul de viață, începând cu regimul alimentar.

Organismul uman este primul care ne dă de știre că raportul dintre acizii grași omega 3 și 6 este cel greșit prin creșterea colesterolului. Ignorarea în continuare a raportului greșit între cei doi acizi grași duce la afecțiuni serioase, precum diabetul de tip II, obezitatea, bolile cardiovasculare, afecţiuni de tip reumatoid, cancerul, boli neurodegenerative (Alzheimer, Parkinson).  

Raportul perfect 

Vorbeam mai sus despre raportul ideal dintre cele două tipuri de acizi grași, pentru ca organismul să funcționeze așa cum trebuie. Cum organismul are nevoie și de grăsimi, cel mai bine este să introduceți în alimentație uleiul de cânepă, care are raportul ideal 1:2. În schimb, uleiul preferat al românilor și nu numai, cel de floarea soarelui, are raportul de 1:126. Acesta este utilizat cu precădere de gospodine atunci când gătesc, dar se găsește din plin și în produsele preparate industrial din comerț. De asemenea, multe dintre preparatele din comerț abundă în margarină, o adevărată bombă pentru organismul uman. Nu este de mirare deci că specialiștii din întreaga lume trag un puternic semnal de alarmă atunci când susțin că tot mai mulți oameni suferă de obezitate, iar diabetul și bolile cardiovasculare sunt tot mai des întâlnite, la vârste din ce în ce mai mici. Să fim bine înțeleși, uleiul de floarea soarelui nu este interzis, trebuie doar consumat cu moderație, și preferat să fie însoțit de un aliment bogat în acizi grași omega 3, cum este peștele. Dacă nu suntem fani al acestui aliment, pe piață există numeroase suplimente alimentare care pot compensa acest lucru. Cel mai întâlnit este uleiul de pește, care poate fi administrat chiar și copiilor, și care ajută la buna funcţionare a inimii, creierului, sistemului nervos, a sistemului circulator, a rinichilor, a ficatului, pancreasului și nu numai.

Acum, să ne ocupăm puțin și de acidul gras omega 9, cunoscut sub numele de acid oleic. Acesta se regăsește în uleiul de măsline, uleiul de cânepă şi de rapiţă și, potrivit prof. dr Gheorghe Mencinicopschi, ”acidul gras omega 9 mononesaturat este cel care formează trigliceridele care circulă în sângele nostru. Acidul oleic are un rol deosebit în funcţionarea sistemului cardiovascular. Totuşi, dacă este supus procesului industrial de obţinere a margarinei, acidul omega 9 devine periculos, favorizează ateroscleroza şi perturbă metabolismul lipoproteinelor din ficat”. 

Precauții în administrare  

Am vorbit în rândurile de mai sus despre importanța menținerii raportului optim dintre acizii grași omega 3 și 6, și despre beneficiile pe care le aduce acesta organismului uman. Tot la capitolul echilibru am amintit și despre uleiul de pește. În farmacii sau pe site-urile de gen există o mulțime de suplimente alimentare pe bază de ulei de pește, care ”promit” că sunt cele mai bune de pe piață. Într-adevăr, uleiul de pește are toate acele proprietăți de care are nevoie organismul uman, dar condiția esențială este ca peștele din care acesta a fost obținut să fi fost pescuit din ape nepoluate. Dacă, în schimb, peştele provine din zone poluate, specialiștii sunt de părere că există riscul să fie contaminat cu metil-mercur, care are efect neurotoxic.

Multe dintre suplimentele alimentare care au la bază uleiul de pește sunt, potrivit producătorilor acestora, indicate pentru a fi consummate și de către copii, mai ales în perioada de creştere, pentru că ajută la dezvoltarea oaselor şi creierului.

Cu toate acestea, există și o serie de contraindicații în administrare. Pentru că îl consideră un produs natural, multe persoane nu mai cer sfatul medicului și își administrează singure acest supliment alimentar. Greșit, spun specialiștii, pentru că în cazul unora dintre acestea le poate agrava o anumită afecțiune de care suferă. Să exemplificăm. Astfel, persoanele care urmează un tratament cu anti­coagulante ar trebui să consulte un medic înainte de a lua ulei de peşte, pentru că acest supliment alimentar fluidizează sângele. Deși se spune că uleiul de pește poate fi consumat și de femeile însărcinate, pentru o dezvoltare armonioasă a fătului, este indicat ca acestea să ceară sfatul medicului înainte de administrare. Acest ulei conţine vitamina A, iar în doze mari, aceasta poate provoca malformaţii fetale. Este necesară o administrare corectă, cu un anumit dozaj, așa că aveți grijă ca din grija de a face totul bine să nu riscați de fapt alte probleme.

Chiar și modul de păstrare a acestor suplimente alimentare își are importanța lui. Trebuie ferite de temperature ridicate, iar depozitarea în locuri unde intră în contact cu lumina este total contraindicată. Murosiți capsulele sau uleiul înainte de administrare. Dacă vi se pare că au un miros urât, rânced, mai bine renunțați să vi-l administrați.

Dacă în schimb preferați parte mai natural, atunci procurați-vă uleiul de peşte dintr-o sursă ieftină, naturală şi accesibilă: sardinele integrale (consumate cu oase), de preferat în ulei de măsline.

După cum ați observat, există o mulțime de beneficii ale acizilor grași aduse organismului nostrum. Cu toate acestea, vă recomandăm priudență în administrare și sfătuiți-vă întotdeauna cu medical. Acesta va ști să vă recomande doza optimă de care aveți nevoie, în funcție de istoricul dumneavoastră medical. Doar așa puteți fi siguri că organismul dumneavoastră va avea parte de proprietățile acestora și veți remarca o schimbare în bine.

 

 


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*