De ce creierul copilului poate învăța două limbi în același timp?

Orice adult care încearcă să învețe o limbă străină poate spune cât de dificil și de confuz este. Prin urmare, cum poate un copil de trei ani să învețe rapid și ușor o limbă străină? Atunci când un copil crește într-un mediu bilingv și, de exemplu, adaugă câteva cuvinte în italiană în propozițiile sale în limba română, am putea să presupunem că el confundă cele două limbi. Totuși, cercetările arată că nu așa stau lucrurile.

De fapt, prima parte a copilăriei este cea mai bună perioadă ca un copil să învețe o limbă străină. Copiii care sunt expuși mai multor limbi încă de la naștere devin în mod obișnuit vorbitori nativi ai ambelor, în timp ce adulții învață cu greu o limbă străină și rareori ating o fluență locală. Iată de ce, dacă vă doriți ca micuțul dumneavoastră să învețe limba franceză, trebuie să îl înscrieți cât mai din timp la o grădiniță specializată, așa cum este grădinița cu predare în limba franceză din Pipera. Dar în continuare persistă întrebarea dacă este sau nu derutant pentru copii să învețe simultan două limbi?

Cum învață copiii să vorbească?

Cercetările arată că bebelușii încep să învețe sunetele limbilor înainte să se nască. În uter, vocea mamei este unul dintre cele mai proeminente sunete pe care le aude un făt. Chiar din momentul în care se nasc, nou-născuții își dau seama de diferența dintre limba mamei lor și altă limbă și au capacitatea de a face distincția între limbi.

Învățarea unei limbi străine este legată de procesarea sunetelor. Toate limbile mondiale cuprind aproximativ 800 de sunete. Fiecare limbă folosește doar aproximativ 40 de sunete de limbă sau „foneme”, care disting o limbă de alta. La naștere, creierul copilului are un har deosebit, și anume poate face diferența dintre toate cele 800 de sunete. Asta înseamnă că, în această etapă, sugarii pot învăța orice limbă la care sunt expuși. Treptat, își vor da seama ce sunete aud cel mai des.

Pe de altă parte, între 6 și 12 luni, copiii care cresc în medii monolingve devin mai specializați în sunetele care provin din limba lor maternă. Cu alte cuvinte, s-ar putea spune că devin un fel de specialiști în limba maternă. Deja, la împlinirea vârstei de un an, sugarii monolingvi încep să își piardă abilitatea de a auzi diferențele dintre sunetele limbilor străine.

Ce se întâmplă în creierul unui copil?

Mulți părinți se întreabă ce se întâmplă în creierul copiilor care aud două limbi de la naștere și dacă poate creierul unui copil să fie specializat în două limbi. Cunoașterea modului în care creierul copilului învață o limbă spre deosebire de învățarea simultană a două limbi este importantă pentru înțelegerea reperelor de dezvoltare în învățarea vorbirii.

De exemplu, părinții copiilor bilingvi adesea se întreabă ce este și ce nu este tocmai obișnuit, la ce anume să se aștepte și cum este copilul lor diferit față de copiii care învață doar limba maternă.

Un grup de cercetători au studiat cum procesează creierul sunetele de limbă în rândul unor copii de 11 luni monolingvi și bilingvi. Astfel, s-a folosit o tehnologie complet neinvazivă numită magnetoencefalografie, care a indicat precis momentul și localizarea activității în creier atunci când copiii au ascultat sunete în limba maternă și într-o limbă străină. S-au depistat câteva diferențe majore între sugarii crescuți într-un mediu monolingv în comparație cu cei crescuți într-un mediu bilingv.

La vârsta de 11 luni, chiar înainte ca majoritatea copiilor să înceapă să spună primele cuvinte, înregistrările creierului au arătat că bebelușii crescuți în mediu monolingv sunt specializați să proceseze sunetele din limba maternă și nu sunetele dintr-o limbă necunoscută, în timp ce bebelușii crescuți într-un mediu bilingv sunt specializați să proceseze sunetele ambelor limbi.

Prin urmare, se poate afirma că creierul copiilor se adaptează la orice limbă sau la limba pe care o aud cel mai frecvent. Un creier monolingv se adaptează la sunetele unei limbi, iar un creier bilingv se adaptează la sunetele a două limbi. Până la vârsta de 11 luni, activitatea din creierul copilului reflectă limba sau limbile la care a fost expus.

 


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*