Ce pește folosim în perioada de diversificare?

Perioda de diversificare poate începe de la 4 luni și se extinde până la împlinirea primului an de viață. Sunt suficiente luni în care bebelușul se poate acomoda cu o varietate de texturi și cu o multitudine de gusturi și arome.

Deși este o perioadă jucăușă, în care mama își poate testa creativitatea în a combina ingrediente, este și o perioadă care pune greu la încercare răbdarea părinților. Nu în ultimul rând, pe tot parcursul diversificării, mama trebuie să acorde o atenție sporită semnelor, indiciilor și eventualelor simptome pe care le prezintă bebelușul, în timp ce se îngrijește și de sănătatea sa.

Este esențial ca mămica să se îngrijească de sine, să se odihnească și să urmeze un regim alimentar variat, din moment ce va continua să alăpteze măcar până când bebelușul va împlini 1 an. Dacă există probleme de alăptare, atunci bebelușul va fi hrănit cu formulă de lapte, în timp ce se va respecta schema standard de diversificare, și anume introducerea individuală a unui singur aliment, urmată de o așteptare de 2-3 zile, apoi introducerea altui ingredient, urmând ca mai târziu ingredientele să fie combinate.

Importanța peștelui în regimul alimentar al mămicii

Dacă există un aliment care dă mari bătăi de cap în perioada de diversificare, atunci peștele este acel aliment. Pe de o parte, peștele poate reprezenta un pericol de alergie pentru mulți bebeluși, iar pe de altă parte, peștele este cea mai bună sursă de acizi grași esențiali Omega-3, în special EPA și DHA. Acești acizi grași au o importanță uriașă atât în perioada sarcinii și alăptării, cât și în primii ani de viață.

Acizii grași esențiali Omega-3 contribuie la creșterea și dezvoltarea armonioasă a copilului, în special la dezvoltarea creierului și a funcției oculare. Pentru că joacă un rol atât de critic în creșterea sănătoasă a bebelușului, pe toată perioada sarcinii mămica trebuie să consume fie pește, fie să își administreze un supliment alimentar pe bază de Omega-3. Nu trebuie întrerupt consumul de pește nici în timpul alăptării, căci acești acizi grași ajung rapid în laptele matern, iar de acolo la bebeluș. Bebelușii care nu sunt alăptați, vor fi hrăniți cu formule de lapte fortificate cu acizi grași esențiali Omega-3.

Care sunt cele mai sigure specii de pește pe care le poate consuma mama și bebelușul?

Mămica este cea care trebuie să aibă grijă la sursele de Omega-3 pe care le utilizează atât în sarcină, cât și în alăptare. Specialiștii încurajează femeile însărcinate și pe cele care alăptează să consume aproximativ 360 de grame de pește pe săptămână, adică două porții decente de pește.

Ceea ce contează iarăși foarte mult este calitatea peștelui, căci va trebui ca mămica să opteze pentru acele specii de pește care au cel mai scăzut nivel de mercur, chiar spre 0. Oricum, până la împlinirea vârstei de 1 an, bebelușul va trebui să descopere și el gustul peștelui, așa că părinții trebuie să știe cum să aleagă cele mai potrivite specii de pește pentru consum.

Foarte multe specii de pește și fructe de mare reprezintă o sursă excelentă de proteine, zinc și fier, pe lângă conținutul de acizi grași esențiali Omega-3, adică toți nutrienții necesari pentru creșterea și dezvoltarea normală a copilului. Date fiind toate îngrijorările justificate privind mercurul și toți ceilalți contaminanți care se găsesc în pește, se înțelege de la sine de ce mămicile evită să consume pește în perioada sarcinii și alăptării, ratând astfel toate beneficiile.

Însă, pentru a nu vă priva de beneficiile pe care le oferă peștele și pentru a nu pune în pericol creșterea și dezvoltarea armonioasă a copilului, trebuie doar să știți care sunt acele specii de pește sigure pentru consum în aceste perioade delicate ale vieții.

Se vor evita în totalitate peștii mari prădători, cum a fi rechinul, tonul, peștele sabie, macroul, marlinul și peștele spadă. Aceste specii de pește conțin niveluri ridicate de metilmercur, care se acumulează în sânge și care pot tulbura dezvoltarea creierului copilului și al sistemului său nervos. Se vor consuma, în schimb, specii de pești cu un nivel mai mic de mercur, precum somon sălbatic, sardine, cod, păstrăv, ton alb proaspăt sau ton conservat, dar și creveți și midii. Mămica poate consuma sardine cu tot cu oase și piele, iar în etapa diversificării, se vor alege fileuri de pește proaspete, curățate foarte bine de oase.


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*